Αναβιώνοντας τη χρυσή εποχή των 3D Platform.

Οι παλιότεροι από εσάς ενδεχομένως να θυμούνται ότι στα τέλη της δεκαετίας του ΄90 το Platform genre διένυσε την περίοδο της δεύτερης νιότης του. Εκείνο το διάστημα είδαμε την μετάβαση από τα στενά όρια των δύο διαστάσεων και τους όποιους περιορισμούς επέβαλαν αυτά στο game design στο 3D. Πρωτεργάτης σε αυτή την μετάβαση ήταν η Nintendo, η οποία μας παρουσίασε το Super Mario 64, έναν από τους καλύτερους launch τίτλους όλων των εποχών. Σύντομα αρκετές εταιρείες ακολούθησαν το παράδειγμα της Nintendo χαρίζοντάς μας αξιόλογα 3D Platform. H πιο χαρακτηριστική περίπτωση είναι η Rare, η οποία πριν εξαγοραστεί από την Microsoft πρόλαβε να μας χαρίσει στο Nintendo 64 δύο εξαιρετικά 3D Platform, το Banjo-Kazooie και το Conker’s Bad Fur Day.

Την τελευταία δεκαπενταετία τα 3D Platform αποχώρησαν από το προσκήνιο. Παράλληλα, το Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts της Rare ξένισε τους φίλους της σειράς, κυρίως λόγω των μηχανισμών κατασκευής οχημάτων. Το 2012 πάντως φάνηκε η πρώτη αχτίδα φωτός για τους λάτρεις του συγκεκριμένου genre, καθώς μια σειρά πρώην στελεχών της Rare ανακοίνωσε την πρόθεσή της να αναπτύξει τον πνευματικό απόγονο του Banjo-Kazooie. Μερικά χρόνια αργότερα, η Playtonic Games ξεκίνησε μια crowdfunding εκστρατεία στο Kickstarter με στόχο να συγκεντρώσει τα χρήματα για την ανάπτυξη του Yooka-Laylee. Η εκστρατεία αυτή είχε πάρα πολλούς υποστηρικτές και σύντομα μαζεύτηκαν περισσότερες από 2 εκατομμύρια στερλίνες. Το γεγονός αυτό μαρτυρά αν μη τι άλλο τη δίψα και τη λαχτάρα εκατομμυρίων παικτών για τον πνευματικό απόγονο του Banjo-Kazooie.

Μετά από μια μικρή καθυστέρηση στην κυκλοφορία του (αρχικά ήταν να κυκλοφορήσει τον Οκτώβριο του 2016), το Yooka-Laylee φτάνει στα ράφια των καταστημάτων δίνοντας τέλος σε μια μακρόχρονη αναμονή. Υπάρχουν κάποια ερωτηματικά όσον αφορά το αν οι developers θα καταφέρουν να τηρήσουν τις υποσχέσεις τους, αφού ουσιαστικά μιλάμε για την παρθενική δημιουργία της Playtonic Games. Στο δυναμικό της πάντως συναντάμε τον Steve Mayles, τον artist που είχε σχεδιάσει τους Banjo και Kazooie, τον Steve Hurst που είχε αναλάβει το level design στην σειρά Banjo-Kazooie και τους συνθέτες David Wise, Grant Kirkhope και Steve Burke, οι οποίοι είχαν θητεύσει για πολλά χρόνια στη Rare. Πάμε να δούμε λοιπόν αν τα πρώην στελέχη της βρετανικής εταιρείας ανάπτυξης θα καταφέρουν να αναβιώσουν την κληρονομιά του Banjo-Kazooie και να μας χαρίσουν ένα αξιόλογο 3D Platform.

Ένα απίθανο δίδυμο
Κατά γενική ομολογία για να καταφέρει ένα Platform να προκαλέσει αίσθηση θα πρέπει να διαθέτει και τον ανάλογο πρωταγωνιστή. Από το genre αυτό άλλωστε έχουν ξεπηδήσει αρκετοί αξιαγάπητοι ήρωες, όπως ο Super Mario, o Sonic, ο Crash, ο Conker κ.ο.κ. Στην προκειμένη περίπτωση δεν έχουμε έναν μόνο πρωταγωνιστή, αλλά ένα πρωταγωνιστικό δίδυμο, όπως ακριβώς είχαμε δει δηλαδή και στην σειρά Banjo-Kazooie. To δίδυμο αυτό απαρτίζεται από τον Yooka, έναν χαριτωμένο χαμαιλέοντα και την Laylee, μια συμπαθητική νυχτερίδα. Η Laylee βρίσκεται μονίμως γαντζωμένη στην πλάτη του Yooka και δεν τον αφήνει σε ησυχία, αφού τον πειράζει διαρκώς, του δαγκώνει το αυτί κτλ. Από την άλλη πλευρά βέβαια χρησιμοποιεί τα φτερά της για να τον βοηθήσει να πηδήξει ψηλότερα ή να αιωρηθεί στον αέρα.

Το χαρακτηριστικό χιούμορ της σειράς Banjo-Kazooie είναι έκδηλο και στον πνευματικό απόγονό του και παράλληλα υπάρχουν πολλές χιουμοριστικές αναφορές στη βιομηχανία των video games. Για παράδειγμα, τα loading screens του Yooka-Laylee συνοδεύονται από το μήνυμα “αν τα cartridges ήταν ακόμη δημοφιλή, τώρα δεν θα χρειάζονταν να περιμένετε”. H Laylee από την άλλη σατιρίζει τα σύγχρονα First-Person Shooters, στα οποία τα hit points σας αναπληρώνονται όταν απομακρυνθείτε από τα εχθρικά πυρά, τονίζοντας ότι αν χτυπηθείτε θα πρέπει να φάτε διάφορες πεταλούδες για να αναπληρώσετε την health bar σας. Η χαριτωμένη και χιουμοριστική διάθεση επεκτείνεται και στο σεναριακό κομμάτι, καθώς ο σκοπός σας είναι να αποτρέψετε τα σχέδια δύο σπαρταριστών villains, οι οποίοι προσπαθούν να συγκεντρώσουν όλα τα βιβλία του κόσμου και να τα μετατρέψουν σε χρήματα.

Ο βασικός villain στο Yooka-Laylee είναι ο Capital B, ένας αδίστακτος επιχειρηματίας που οπτικά θυμίζει μπάμπουρα. Στο πλάι του συναντάμε τον Dr. Quack, μια πάπια που φορά ένα σκάφανδρο γεμάτο με νερό, ο οποίος έχει κατασκευάσει ένα μηχάνημα που ρουφά σαν ηλεκτρική σκούπα όλα τα βιβλία του κόσμου και τα συγκεντρώνει στις εγκαταστάσεις της εταιρείας του Capital B (Hivory Towers). H περιπέτειά σας ξεκινά όταν η μηχανή αυτή ρουφά ένα μαγικό βιβλίο, το οποίο βρίσκεται στην κατοχή της Laylee. Οι δύο ήρωες ακολουθούν τα ίχνη του βιβλίου στους Hivory Towers και στην πορεία παίρνουν την απόφαση να σταματήσουν τα σατανικά σχέδια του Capital B και του Dr. Quack. Για να φέρουν εις πέρας την αποστολή τους θα πρέπει να συλλέξουν μια σειρά μαγικών σελίδων (Pagies) και να ταξιδέψουν σε διάφορους κόσμους, οι οποίοι βρίσκονται στις σελίδες πέντε μαγικών βιβλίων που ονομάζονται Grand Tomes.

Το τυπικό “σώσε τον κόσμο” σενάριο διακρίνεται για την παιδική αφέλειά του, παρόλα αυτά οι καλογραμμένοι διάλογοι, οι ευφάνταστοι χαρακτήρες (τόσο οι ήρωες, όσο και οι villains) και η γενικότερη πρόσχαρη διάθεση που επικρατεί υπόσχονται μια διασκεδαστική αν μη τι άλλο εμπειρία. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι μιλάμε για ένα Platform και όπως είναι φυσικό το σενάριο είναι λογικό να περνά σε δεύτερη μοίρα. Αυτό που έχει μεγαλύτερη σημασία στις δημιουργίες αυτού του είδους είναι το gameplay και ευτυχώς το Yooka-Laylee διακρίνεται αναμφισβήτητα σε αυτόν τον νευραλγικό τομέα.

Τελειοποιώντας την βασική φόρμουλα
Οι βετεράνοι του Banjo-Kazooie θα μπουν αμέσως στο κλίμα της παρθενικής δημιουργίας της Playtonic Games, καθώς ο βασικός gameplay πυρήνας διατηρείται αναλλοίωτος. Ως εκ τούτου, έχουμε να κάνουμε με ένα 3D Platform που θα μπορούσε κάλλιστα να είχε κυκλοφορήσει στα τέλη της δεκαετίας του ΄90. Η νοσταλγική διάθεση είναι προφανής από το πρώτο κιόλας λεπτό, εντούτοις οι developers δεν αρκούνται σε μια στείρα αναπροσαρμογή των gameplay μηχανισμών του Banjo-Kazooie, αλλά αντίθετα προσπαθούν να τους εξελίξουν και να μας παρουσιάσουν κάτι διαφορετικό.

Η μεγαλύτερη έμφαση δίνεται στο κομμάτι της εξερεύνησης του περιβάλλοντος, η οποία έχει ως απώτερο σκοπό την συλλογή των collectables. Σε ότι αφορά τα collectables συναντάμε δύο βασικές κατηγορίες τα quills και τα pagies. H συλλογή των quills σας ανταμείβει με διάφορα abilities, ενώ η συλλογή των pagies σας επιτρέπει να εξερευνήσετε περισσότερους κόσμους, αλλά και να επεκτείνετε αυτούς που έχετε ήδη ανακαλύψει. Οι μηχανισμοί αυτοί είναι αλληλένδετοι θα λέγαμε, καθώς για να εξερευνήσετε εκτενώς κάθε κάθε κόσμο θα χρειαστείτε και τα κατάλληλα abilities.

Για να αποκτήσετε πρόσβαση σε περισσότερα abilities θα χρειαστεί να εξαργυρώσετε τα quills που έχετε συλλέξει στον σχετικό vendor. O vendor αυτός ονομάζεται Trowzer και οι όποιες συναλλαγές σας μαζί του είναι άκρως απολαυστικές, αφού σας δίνουν την ευκαιρία να απολαύσετε αρκετούς ακόμη σπαρταριστούς διαλόγους. Σε ότι αφορά τα abilities υπάρχει τεράστια ποικιλία, ενδεικτικά να αναφέρουμε το sonar blasting μέσω του οποίου η Laylee χρησιμοποιεί το sonar της για να δώσει υλική υπόσταση σε διάφορα αντικείμενα, το sky soaring που σας επιτρέπει να πηδήξετε ψηλότερα κτλ. Επίσης σταδιακά σας δίνεται η δυνατότητα να καταπιείτε με τη γλώσσα σας διάφορα φυτά και στην πορεία να εκτοξεύσετε μπάλες πάγου ή φωτιάς, να πηδήξετε και στην πορεία να “σκάσετε” στο έδαφος (ground pound) σπάζοντας σαθρούς τείχους ή ενεργοποιώντας διακόπτες, να αιωρηθείτε για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα στον αέρα κ.ο.κ.

Βοηθήστε τους Yooka και Laylee να δώσουν τέλος στα σχέδια του σατανικού… μπάμπουρα Capital B!

Σε ότι αφορά τα pagies μπορούμε να πούμε ότι είναι το “εισιτήριό” σας για να εξερευνήσετε τους Grand Tome κόσμους του Yooka-Laylee. Για να αποκτήσετε πρόσβαση σε έναν κόσμο θα χρειαστεί να ξοδέψετε και τον ανάλογο αριθμό από pagies. H εύρεση των collectables αυτών δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση, καθώς ως επί το πλείστον θα χρειαστεί να ολοκληρώσετε κάποιο quest που σας δίνεται από τον ανάλογο NPC ή να λύσετε κάποιον γρίφο. Αντίθετα τα quills βρίσκονται διεσπαρμένα σε όλη την έκταση του χάρτη και το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να κινηθείτε προς το μέρος τους και να τα συλλέξετε. Μιας και μιλήσαμε για NPC οφείλουμε να κάνουμε μια αναφορά στην Dr. Puzz, η οποία μέσω μιας ειδικής συσκευής μεταμορφώνει τους Yooka και Laylee σε διάφορα πλάσματα και αντικείμενα. Για παράδειγμα, στον κόσμο Tribalstack Tropics σας μετατρέπει σε ένα ανθρωπόμορφο φυτό και με τον τρόπο αυτό σας δίνεται η δυνατότητα να συνομιλήσετε με τα φυτά του κόσμου και να αναλάβετε μια σειρά από side quests. Στο καστ των NPC συναντάμε και αρκετές guest παρουσίες, όπως τον αγαπητό Shovel Knight, από την ομώνυμη δημιουργία της Yacht Club Games.

Να σημειωθεί ότι με τον κατάλληλο αριθμό από pagies (3-5 ανάλογα με την περίσταση) σας δίνεται η δυνατότητα να κάνετε Expand έναν κόσμο. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ανοίγουν νέες περιοχές προς εξερεύνηση στον εκάστοτε κόσμο. Για παράδειγμα, εκεί που πριν υπήρχε ένας γκρεμός και δεν μπορούσατε να προχωρήσετε παρακάτω, σχηματίζονται σκαλιά επιτρέποντας σας να εξερευνήσετε έναν αρχαίο ναό. Στις νέες περιοχές αυτές υπάρχουν όπως είναι αναμενόμενο αρκετά ακόμη collectables για να συλλέξετε. Βέβαια το πιθανότερο είναι ότι θα πρέπει να έχετε πρόσβαση σε κάποιο συγκεκριμένο ability για να εξερευνήσετε τις περιοχές αυτές σπιθαμή προς σπιθαμή.

Θα πρέπει να βρείτε μόνοι σας την άκρη
Η σταδιακή πρόσβαση σε επιπλέον abilities, αλλά και η “επέκταση” των κόσμων του Yooka-Laylee σας ωθούν εμμέσως πλην σαφώς σε τακτικές backtracking. To στοιχείο αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως να επηρεάσει αρνητικά την όλη εμπειρία, εντούτοις όλος ο κόσμος του παιχνιδιού είναι εξαιρετικά ελκυστικός, οπότε θα νιώσετε αναμφισβήτητα την ανάγκη να τον εξερευνήσετε απ’ άκρη σ’ άκρη. Υπάρχουν δεκάδες διαφορετικά quests, πλήθος από collectables (πέρα από τα quills και τα pagies) και γενικώς θα χρειαστεί να αφιερώσετε 40-50 ώρες για να βρείτε τα πάντα.

Αν κάτι μπορεί να σας αποθαρρύνει αυτό είναι η έλλειψη ενός έστω και υποτυπώδους pathfinding. To Yooka-Laylee καθοδηγεί τα βήματά σας μέχρι να μπείτε στον πρώτο κόσμο, αλλά από εκεί και μετά δεν σας δίνεται κανένα απολύτως hint για το πώς θα πρέπει να κινηθείτε. Για να πάτε για παράδειγμα σ’ έναν άλλο κόσμο θα πρέπει προηγουμένως να επιστρέψετε στα Hivory Towers, να χρησιμοποιήσετε κάποιο ability για να αποκτήσετε πρόσβαση σε μια νέα περιοχή και να βρείτε την είσοδο του δεύτερου κόσμου.

Ο βαθμός πρόκλησης εξαρτάται κυρίως από τις ικανότητές σας στην επίλυση των γρίφων, αφού οι εχθροί που θα αντιμετωπίσετε δεν είναι σε θέση να σας δυσκολέψουν. Ακόμη και τα boss fights είναι επιμελώς καμουφλαρισμένα puzzles, αφού θα πρέπει να εφαρμόσετε μια συγκεκριμένη τακτική για να νικήσετε. Το πιθανότερο βέβαια είναι ότι θα χρειαστεί να καταφύγετε στην λογική του trial and error. Για παράδειγμα, στο boss του πρώτου κόσμου πεθάναμε δεκάδες φορές μέχρι να βρούμε την ενδεδειγμένη τακτική, όταν όμως την βρήκαμε διαπιστώσαμε πόσο εύκολη ήταν η όλη διαδικασία.


Μια καρτουνίστικη πανδαισία χρωμάτων
Η Playtonic Games χρησιμοποιεί εδώ την Unity engine, μια μηχανή γραφικών που είναι ιδιαιτέρως αγαπητή στους indie developers και σε γενικές γραμμές μας παρουσιάζει ένα ικανοποιητικό οπτικό αποτέλεσμα. Ο σχεδιασμός των χαρακτήρων και του περιβάλλοντος είναι ευφάνταστος και η όλη αισθητική παραπέμπει δίχως αμφιβολία στην σειρά Banjo-Kazooie. To γεγονός αυτό δεν μας προκαλεί ιδιαίτερη έκπληξη με δεδομένο ότι στο δυναμικό της εταιρείας συναντάμε αρκετούς από τους developers που είχαν εργαστεί στο εν λόγω Platform της Rare. Στα levels του Yooka-Laylee συναντάμε επίσης αρκετά μεγάλο verticality και δεκάδες κρυφές περιοχές, κάτι που όπως προαναφέραμε κάνει την εξερεύνηση του περιβάλλοντος μια άκρως διασκεδαστική διαδικασία.

To Yooka-Laylee τρέχει στα 1080p/30fps στο Xbox One, αν και οφείλουμε να σημειώσουμε ότι παρατηρήσαμε κάποια τεχνικά προβλήματα. Το πρώτο αφορά το frame rate, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου παρατηρούνται κάθετες πτώσεις του. Λόγου χάρη αν σταθείτε πλάι σε έναν αεραγωγό που βγάζει φωτιά θα δείτε το frame rate να κάνει βουτιά κάτω από τα 20fps. Το δεύτερο πρόβλημα έχει να κάνει με τον έλεγχο της κάμερας, αφού όσο κι αν μειώσαμε το sensitivity η κάμερα μετακινείται με ιλιγγιώδεις ρυθμούς όταν την περιστρέφετε με τον δεξιό αναλογικό μοχλό. Με τις default ρυθμίσεις ήταν πρακτικά αδύνατο να παίξουμε, αφού κάθε φορά που μετακινούσαμε την κάμερα νιώθαμε ναυτία. Επιπροσθέτως, τα controls δεν έχουν την απαραίτητα ακρίβεια που απαιτείται και μάλιστα υπήρξαν περιπτώσεις που η κίνηση του χαρακτήρα μας δεν ήταν ανάλογη των εντολών που του δίναμε. Λόγου χάρη, δίναμε την εντολή για κίνηση στα δεξιά στον οριζόντιο άξονα και ο χαρακτήρας μας κινούταν διαγώνια.

Σε ηχητικό επίπεδο έχουμε ένα αρκετά συμπαθητικό soundtrack, το οποίο διαθέτει μεγάλη ποικιλία μουσικών θεμάτων, αλλά δεν μπορούμε να πούμε ότι καταφέραμε να συγκρατήσουμε στη μνήμη μας κάποιο από αυτά. Το voice acting παραπέμπει επίσης σε 3D Platform της εποχής του Nintendo 64. Οι ηθοποιοί δεν μιλάνε αλλά βγάζουν διάφορους περίεργους ήχους, ανάλογα με τον χαρακτήρα που υποδύονται. Για παράδειγμα, ένας NPC γρυλίζει σαν γουρούνι, ενώ ο Dr. Quack βγάζει ήχους πάπιας. Τα voice-overs ταιριάζουν με το υπόλοιπο χιουμοριστικό κλίμα και τουλάχιστον αρχικά θα σας δημιουργήσουν μια θετική εντύπωση. Στην πορεία όμως θα διαπιστώσετε ότι το μόνο που προσφέρουν είναι μια ηχορύπανση που θα σας εκνευρίσει. Η επιλογή αυτή των developers σε ότι αφορά το voice acting αιτιολογείται από την άποψη ότι το Yooka-Laylee αποτίει φόρο τιμής στα Platform των ’90s, αλλά εν τέλει δεν τους δικαιώνει.

Χρειάζονταν περισσότερη δουλειά
Η Playtonic Games καταφέρνει να μας χαρίσει εν έτη 2017 ένα 3D Platform που σέβεται την κληρονομιά του Banjo-Kazooie και δεν διστάζει να εξελίξει -έστω και σε ένα μικρό βαθμό- το gameplay του. Το Yooka-Laylee είχε εξαρχής όλες εκείνες τις προϋποθέσεις που θα το καθιστούσαν ως τον άξιο πνευματικό απόγονο της δημιουργίας της Rare, αλλά το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι αυτό που περιμέναμε.

Το λυπηρό της υπόθεσης είναι ότι τα σημαντικότερα προβλήματα εντοπίζονται στο τεχνικό κομμάτι, καθώς η προβληματική κάμερα και το ανακριβές μοντέλο χειρισμού χαλούν τα όποια θετικά στοιχεία του gameplay. Επίσης, η απουσία του pathfinding μπορεί να αποθαρρύνει μια μεγάλη μερίδα παικτών από το να ασχοληθεί με το Yooka-Laylee. Αν βάλουμε στην εξίσωση και την… ηχορύπανση του voice acting, τότε είναι δεδομένο ότι μιλάμε για μια δημιουργία με αρκετά ελαττώματα. Οι νοσταλγοί του Banjo-Kazooie και οι φανατικοί φίλοι των Platform ενδεχομένως να κάνουν τα στραβά μάτια, αλλά το τελικό συμπέρασμα είναι το Yooka-Laylee δεν καταφέρνει σε καμία περίπτωση να δικαιολογήσει τον ντόρο που είχε προκληθεί γύρω από το όνομά του.

Θετικά:
– Εμπνευσμένο art direction και level design
– Η ανάλαφρη χιουμοριστική διάθεσή του
– Ποικιλία από abilities
– H εξερεύνηση του κόσμου είναι εξαιρετικά διασκεδαστική
– Πλήθος από collectables
– Γοητευτικό πρωταγωνιστικό δίδυμο
– Ικανοποιητικός βαθμός πρόκλησης και μεγάλη διάρκεια

Αρνητικά:
– Ασταθές frame rate
– Κάκιστο voice acting
– Κάμερα που προκαλεί ναυτία
– Ανακριβές μοντέλο χειρισμού
– Προβληματικό pathfinding

Βαθμολογία
Γραφικά: 7.5
Ήχος: 6
Gameplay: 7.5
Αντοχή: 7.5
Γενικά: 7.1

Μια αρκετά αξιόλογη εναλλακτική πρόταση για τους λάτρεις του Banjo-Kazooie.

Παντελής Δασκαλέλος 

Περισσότερα Εδω

Related Posts